Muzyka i taniec

Z PIEŚNI KOŚCIELNYCH NA CHÓR MIESZANY A CAPELLA Henryk Górecki Zobacz większe

Z PIEŚNI KOŚCIELNYCH NA CHÓR MIESZANY A CAPELLA Henryk Górecki

PWM11373DNŻ

Nowy produkt

Opracowania pieśni, wśród których maryjne stanowią najliczniejszą grupę, powstawały w 1986 roku. Dzięki pomocy ks. Wojciecha Kałamarza udało się ustalić źródła opracowań. Większość oryginalnych, starych melodii (niekiedy sięgających nawet wieku XIV) pochodzi ze Śpiewników kościelnych ks. Jana Siedleckiego

Więcej szczegółów

2 Przedmioty

Ostatnie egzemplarze!

62,00 zł brutto

Cechy produktu

Tytuł Z pieśni kościelnych
Podtytuł Na chór mieszany a capella
Autor Henryk Mikołaj Górecki
Wydawnictwo PWM-Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Miejsce wydania Kraków [KR]
Rok wydania 2013
Format A-4
Oprawa MK-miękka
Liczba stron 56
Wersja językowa polsko-angielska
Numer wydania 1
ISBN/ISSN/ISMN 979-0-2740-0882-6
Czas wysyłki 3 -5 dni od momentu dyspozycji wysyłki lub płatności

Więcej informacji

Pośród pieśni do Najświętszej Marii Panny panuje duże zróżnicowanie; jest pieśń adwentowa, jest fragment Godzinek, są wreszcie pieśni typowe dla tradycji nabożeństw majowych. Z pieśni wielkopostnych wybrał kompozytor i te powszechnie znane (m.in. Ludu mój ludu), jak i fragment Gorzkich Żalów – Lament duszy nad cierpiącym Chrystusem. Wśród wybranych pieśni są też wielkanocne, ku czci Trójcy Św. i Najświętszego Sakramentu.

Specyficzny język harmoniczny kompozytora skrystalizowany w latach 70. daje o sobie znać i w tych pieśniach. Modalno-tonalne kształtowanie wielogłosowej faktury chóralnej (od dwu do dziesięciu głosów) jest cechą stałą opracowań. W wielu wypadkach wielogłosowe akordy wzbogacane są licznymi dźwiękami obcymi, w większości – dysonującymi, co powiązane z niestabilnością i przemiennością skalową właściwą muzyce ludowej daje efekt chwiejności i niejednoznaczności tonacyjnej, buduje zarazem, jak w pieśni Ludu mój ludu niezwykłą atmosferę wielkopostną. Z drugiej strony są i takie pieśni, w których dominują współbrzmienia proste, niekiedy kwintowo-kwartowe, co nadaje im charakter wręcz archaiczny (np. Wstał Pan Chrystus). Aura brzmieniowo-harmoniczna pieśni wyrasta wyraźnie z doświadczeń kompozytora z jego największych arcydzieł muzyki sakralnej.
[Teresa Malecka]

Napisz opinię
Z PIEŚNI KOŚCIELNYCH NA CHÓR MIESZANY A CAPELLA Henryk Górecki

Z PIEŚNI KOŚCIELNYCH NA CHÓR MIESZANY A CAPELLA Henryk Górecki


Śledź nas na Facebooku