PWM11373DNŻ
Nowy produkt
Opracowania pieśni, wśród których maryjne stanowią najliczniejszą grupę, powstawały w 1986 roku. Dzięki pomocy ks. Wojciecha Kałamarza udało się ustalić źródła opracowań. Większość oryginalnych, starych melodii (niekiedy sięgających nawet wieku XIV) pochodzi ze Śpiewników kościelnych ks. Jana Siedleckiego
2 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Tytuł | Z pieśni kościelnych |
Podtytuł | Na chór mieszany a capella |
Autor | Henryk Mikołaj Górecki |
Wydawnictwo | PWM-Polskie Wydawnictwo Muzyczne |
Miejsce wydania | Kraków [KR] |
Rok wydania | 2013 |
Format | A-4 |
Oprawa | MK-miękka |
Liczba stron | 56 |
Wersja językowa | polsko-angielska |
Numer wydania | 1 |
ISBN/ISSN/ISMN | 979-0-2740-0882-6 |
Czas wysyłki | 3 -5 dni od momentu dyspozycji wysyłki lub płatności |
Pośród pieśni do Najświętszej Marii Panny panuje duże zróżnicowanie; jest pieśń adwentowa, jest fragment Godzinek, są wreszcie pieśni typowe dla tradycji nabożeństw majowych. Z pieśni wielkopostnych wybrał kompozytor i te powszechnie znane (m.in. Ludu mój ludu), jak i fragment Gorzkich Żalów – Lament duszy nad cierpiącym Chrystusem. Wśród wybranych pieśni są też wielkanocne, ku czci Trójcy Św. i Najświętszego Sakramentu.
Specyficzny język harmoniczny kompozytora skrystalizowany w latach 70. daje o sobie znać i w tych pieśniach. Modalno-tonalne kształtowanie wielogłosowej faktury chóralnej (od dwu do dziesięciu głosów) jest cechą stałą opracowań. W wielu wypadkach wielogłosowe akordy wzbogacane są licznymi dźwiękami obcymi, w większości – dysonującymi, co powiązane z niestabilnością i przemiennością skalową właściwą muzyce ludowej daje efekt chwiejności i niejednoznaczności tonacyjnej, buduje zarazem, jak w pieśni Ludu mój ludu niezwykłą atmosferę wielkopostną. Z drugiej strony są i takie pieśni, w których dominują współbrzmienia proste, niekiedy kwintowo-kwartowe, co nadaje im charakter wręcz archaiczny (np. Wstał Pan Chrystus). Aura brzmieniowo-harmoniczna pieśni wyrasta wyraźnie z doświadczeń kompozytora z jego największych arcydzieł muzyki sakralnej.
[Teresa Malecka]