NOM60490846
Nowy produkt
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 23,63 zł
Ilość | Cena | Oszczędzasz |
---|---|---|
5 | 22,05 zł | Do 47,25 zł |
10 | 20,48 zł | Do 110,25 zł |
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Tytuł | Berserkir i Ulfhednar w historii, mitach i legendach |
Autor | Łukasz Malinowski |
Wydawnictwo | NOMOS-Zakład Wydawniczy |
Miejsce wydania | Kraków [KR] |
Rok wydania | 2009 |
Format | A-5 |
Oprawa | MK-miękka |
Liczba stron | 224 |
Wersja językowa | polska |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-60490-84-6 |
EAN/UPC | 9788360490846 |
Stan | nowy |
Czas wysyłki | 3 -5 dni od momentu dyspozycji wysyłki lub płatności |
Łukasz Malinowski, doktorant w Zakładzie Historii Powszechnej na Wydziale Historycznym UJ. Studiował Historię na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie w Oslo, gdzie przeprowadzał badania do swojej książki. Zajmuje się historią, kulturą i religią średniowiecznej Skandynawii, szczególnie Norwegii i Islandii. W obręb jego zainteresowań wchodzi średniowieczna etyka północnej Europy, a zwłaszcza kulturowe zderzenie pogańskiego etosu z chrześcijańską moralnością.
Praca traktuje o niezwykle ciekawej grupie skandynawskich wojowników epoki Wikingów, którzy posiadali umiejętność wpadania w toku bitwy w amok - szał bitewny. We wczesnośredniowiecznych źródłach skandynawskich byli oni określani jako berserkir (berserkowie) i ulfheónar. Temat ten w literaturze polskiej nie był - poza paroma cząstkowymi ujęciami - zupełnie poruszany. Właściwe rozpatrzenie i wyczerpanie tego zagadnienia wymagało nie tylko wiedzy i umiejętności warsztatowych czysto historycznych, ale i zastosowania wiedzy i metody z zakresu antropologii społecznej, psychologii, religioznawstwa, etnologii, literaturoznawstwa, ikonografii, archeologii, toksykologii, medycyny i wielu innych nauk pokrewnych.
[z recenzji prof. Krzysztofa Bączkowskiego]
Autor postawił wiele interesujących hipotez, poszukując śladów berserków daleko poza dotychczas praktykowanymi granicami. Wydaje się, że najistotniejsze w pracy są rozważania dotyczące niejako pozaprawnego statusu berserków. W tym kontekście odniesienie do vargów, banitów jako berserków widzianymi oczami zwykłych członków społeczeństwa oraz relacje berserków jako elity wojskowej z władzami są dla autora źródłem swoistego rozdwojenia obrazu berserków, którzy są zarazem obrońcami i pogwałcicielami zasad społecznych. Na tym rozdwojeniu autor konstruuje całą teorię stopniowych zmian w wizerunku berserka, które ostatecznie doprowadziły do pojawienia się w późnośredniowiecznych sagach stereotypu „czarnego berserka", wroga wiary, porywacza kobiet i tępego skrytobójcy.
[z recenzji prof. Andrzeja Szyjewskiego]