NOM
Nowy produkt
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Tytuł | Religia jako pamięć |
Autor | Daniele Hervieu-Leger |
Tłumaczenie | Magdalena Bielawska |
Wydawnictwo | NOMOS-Zakład Wydawniczy |
Miejsce wydania | Kraków [KR] |
Rok wydania | 2007 |
Seria | Socjologia religii |
Format | A-5 |
Oprawa | TW-twarda |
Liczba stron | 254 |
Wersja językowa | polska |
Numer wydania | 2 |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-60490-30-3 |
Daniele Hervieu-Léger - jedna z najwybitniejszych przedstawicielek współczesnej socjologii religii, profesor prestiżowej Ecole des Hautes Etudes en Science Sociales w Paryżu, dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Badań Religii, naczelna redaktor „Archives des Science Sociales des Religions". Do jej najważniejszych publikacji książkowych należą: De la Mission a la protestation, l'évolution des étudiants chrétiens 1965-1970 (1970), Le féminisme en France (1982), Vers un nouveau chri-stianisme? Indroduction a la sociologie du christianisme ossidental (1986), Le Pélerin et le converti. La religion en mouvement (1999). La religion en miettes ou la question des sectes (2001), Catholicisme français: la fin d'un monde (2003). Jej książki tłumaczone były na język angielski, niemiecki, włoski, hiszpański oraz arabski.
Religia jako pamięć jest jednym z najważniejszych głosów w dyskusji toczącej się na temat przemian religii w warunkach nowoczesności. Autorka pokazuje, jak zmienia się społeczny świat i człowiek w kontekście religii, a także proponuje narzędzia poznawcze do rozumienia tej zmiany i jej analizowania. Jest to szeroka perspektywa w rozumieniu religii, sytuująca się w opozycji do teorii sekularyzacji, bo wiara ulega przede wszystkim deinstytucjonalizacji i dekompozycji, a świat nowoczesny jako taki bynajmniej nie jest pozbawiony sacrum. Przeciwnie - sfera sacrum jest wręcz nieogarniona. Religią może być kibicowanie widowiskom sportowym, tworzenie instrumentu muzycznego, zaangażowanie w ekologię. Może być - ale nie jest automatycznie. By określone zjawisko uznać za religijne, musi ono spełnić pewne kryteria. Wśród nich kluczową rolę w teoretycznej konstrukcji Daniele Hervieu-Léger odgrywają pamięć i tradycja - kultywowana lub wręcz „wynaleziona".
[Irena Borowik]