Malarstwo, grafika i plakat

MANGA, MANGGHA, MANGA. KOMIKSOWOŚĆ I ANIMACJA W SZTUCE JAPOŃSKIEJ Zobacz większe

MANGA, MANGGHA, MANGA. KOMIKSOWOŚĆ I ANIMACJA W SZTUCE JAPOŃSKIEJ

MN87312622

Nowy produkt

Spojrzenie na japoński drzeworyt okresu Edo (1603–1868) w kontekście zagadnień formalnych związanych ze współczesnym komiksem manga.

Więcej szczegółów

1 Przedmiot

Ostatnie egzemplarze!

45,00 zł brutto

Cechy produktu

Tytuł Manga, Manggha, manga
Podtytuł Komiksowość i animacja w sztuce japońskiej
Wydawnictwo Muzeum Narodowe w Krakowie
Miejsce wydania Kraków [KR]
Rok wydania 2001
Format 21,0 x 30,0 cm
Oprawa MK-miękka
Liczba stron 72
Wersja językowa polsko-angielska
ISBN/ISSN/ISMN 83-87312-62-2

Więcej informacji

Katalog towarzyszący wystawie przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "manggha" we współpracy z fundacją "Kyoto-Kraków" w dniach 18 stycznia - 18 marca 2001.

"Spojrzenie na japoński drzeworyt okresu Edo (1603–1868) w kontekście zagadnień formalnych związanych ze współczesnym komiksem manga. Ponad 80 barwnych reprodukcji drzeworytów szkoły ukiyo-e, pochodzących z bogatej kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, wraz z komentarzami ilustruje takie zagadnienia, jak: rozbudowa obrazu poprzez mnożenie plansz (poliptyki), podział płaszczyzny, obraz w obrazie, współistnienie obrazu i tekstu wypowiedzi bohaterów ujęte w „dymki” oraz kadrowanie. Osobny rozdział poświęcony jest tematowi upiorów, zjaw i demonów w legendach japońskich. Artykuł prof. Tadashi Kobayashi wyjaśnia termin Manga ( taką nazwę noszą albumy pędzla Katsushika Hokusai); prof. Ewa Miodońska-Brookes opisuje sylwetkę Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, znawcy i kolekcjonera sztuki japońskiej; Beata Romanowicz, kustosz wystawy, daje charakterystykę zjawiska współczesnego komiksu japońskiego manga".


SPIS TREŚCI:

Zofia Gołubiew - Słowo wstępne
Beata Romanowicz - O wystawie

I. Manga, Manggha, manga

Tadashi Kobayashi - Katsushika Hokusai i jego Manga
Ewa Miodońska-Brookes - Utopijny ideał społeczeństwa artystów, czyli czego uczy nas sztuka japońska
Beata Romanowicz - O komiksie japońskim

II. Płaszczyzna, przestrzeń, ruch w sztuce japońskiej

MALARSTWO

Przedstawienia symultaniczne na zwojach horyzontalnych e-makimono (XII-XIX w.)
Opowiadanie scenami ujętymi w obramienie; łączenie obrazów tworzących ciąg narracyjny

DRZEWORYT

Rozbudowywanie obrazu poprzez mnożenie plansz - poliptyki
Podział płaszczyzny
Obraz w obrazie
Współistnienie obrazu i tekstu
- obraz opisany tekstem
- tekst uzupełniony obrazem
- zatarcie granic między rysunkiem a kaligrafią
Wypowiedzi w "dymkach"
Kadr
Zjawy, upiory, demony

Napisz opinię
MANGA, MANGGHA, MANGA. KOMIKSOWOŚĆ I ANIMACJA W SZTUCE JAPOŃSKIEJ

MANGA, MANGGHA, MANGA. KOMIKSOWOŚĆ I ANIMACJA W SZTUCE JAPOŃSKIEJ


Śledź nas na Facebooku