CEN
New product
Warning: Last items in stock!
Availability date:
Title | 45-89. Comics behind the iron curtain |
Subtitle | 45-89. Komiks za żelazną kurtyną |
Author | Praca zbiorowa |
Publisher | Fundacja Tranzyt / Centrala |
Place of publication | Poznań |
Published | 2009 |
Size | B-5 |
Cover | paperback |
Number of pages | 78 |
Language version | Polish |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-930146-9-9 |
EAN/UPC | 9788393014699 |
Choć komiksy w demoludach traktowano jako sztukę niepoważną, można było przez nie stracić życie. Nie tylko dlatego książkę "45-89. Comics behind the Iron Curtain" naprawdę warto przeczytać.
"Serbski rysownik historii obrazkowych Veljko Kockar niezbyt długo cieszył się swoją karierą. W 1944 roku miał 24 lata. W czasie niemieckiej okupacji Belgradu publikował komiksy w gazetach zalegalizowanych przez okupanta. Kiedy do miasta weszła Narodowa Armia Wyzwolenia Jugosławii, został skazany na śmierć za współpracę z faszystami.
Los serbskiego artysty to przypadek skrajny. Ale w książce "45-89. Comics behind the Iron Curtain", poświęconej historii sztuki obrazkowej w Europie Środkowej, znajdziemy wiele opowieści świadczących o tym, że dla władz komunistycznych komiks był szczególnie kłopotliwy. Z jednej strony uważały one obrazkowe medium za produkt zgniłego Zachodu, z drugiej zdawały sobie sprawę z jego możliwości propagandowych. Czy to w Warszawie, czy w Belgradzie komiks stanowił namiastkę amerykańskiej kultury, dlatego ciągle ktoś uważnie go obserwował - albo rząd, albo środowiska intelektualne, które najczęściej bywały do niego uprzedzone. Wystarczy wspomnieć chociażby "Książki najgorsze" Barańczaka z kąśliwym tekstem o magazynie".
[fragment recenzji z "Przekroju", Sebastian Frąckiewicz]