
Indeks: BAH
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Zamawianie
Dostawa
Indeks: BAH
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Indeks: VEGE-93278503
Wydawca: Hatteria.pl
Indeks: BAH87495343
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Indeks: BAH87495329
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Indeks: BAH
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Twórczość muzyczna będąca przedmiotem niniejszego dyskursu obejmuje mazurki fortepianowe skomponowane w latach 1900-2000 przez kompozytorów, którzy deklarowali swą przynależność do polskiej kultury zarówno tworzonymi dziełami, jak i innymi formami ekspresji potwierdzającymi ich kulturową więź z Polską. Wobec zagmatwanych dwudziestowiecznych dziejów narodu polskiego, który dwukrotnie odzyskiwał i tracił swoją suwerenność państwową, był poddawany działaniom przesiedleńczym oraz innym formom społecznego nacisku, kryterium deklarowanej tożsamości narodowej pozwala objąć refleksją wszystkie dzieła wpisujące się w tę muzyczną tradycję, niezależnie od miejsca i okoliczności ich powstania. Na tę obszerną kolekcję muzyczną składają się zatem mazurki kompozytorów, którzy aktywność muzyczną rozwijali w Polsce (Szymanowski, Szeluto, Różycki, Friemann, Woytowicz, Lefeld, Kazuro, Ekier, Schaeffer, Kilar, Górecki, Borkowski, Sawa...) i poza granicami kraju, determinowani okolicznościami historycznymi (Maciejewski, Szałowski, Kassern, Radzyński) lub – co częściej spotykane – podejmujący niezależnie od tych czynników decyzje o osiedleniu się w innych ośrodkach muzycznych Europy (Tansman, Rabiński) i Ameryki (Stojowski, Łabuński). Ten liczący więcej niż pół tysiąca utworów zbiór muzyczny obejmuje jednocześnie mazurki kilku generacji kompozytorskich i - co oczywiste – utwory reprezentujące różne orientacje stylistyczne, tworzone w okresach panowania odmiennych paradygmatów kulturowych. Jego wielowymiarowość artystyczna posiada tę zaletę, że pozwala dostrzec w poszczególnych kompozycjach różne zapośredniczone doświadczenia artystyczne i estetyczne, ekspresje stanu ducha, a także stopniową transformację dziewiętnastowiecznego wzorca stylistycznego mazurka fortepianowego, w dwudziestym stuleciu zmierzającego ku nowej postaci brzmieniowej.
(ze Wstępu książki)
Dane szczegółowe:
Chwilowo nie możesz polubić tej opinii
Zgłoś komentarz
Zgłoszenie wysłane
Twoje zgłoszenie nie może zostać wysłane
Napisz swoją opinię
Recenzja została wysłana
Twoja recenzja nie może być wysłana
Indeks: PWM11597
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM22677
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: ANT-5258-O
Indeks: ANT-4917-S
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: TRGK06
Wydawca: Triangiel
Indeks: PWM5748
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM13203
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM3802
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM11456
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: ANT-2345
Wydawca: Pozostałe
Indeks: PWM10134
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM5776
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM12118
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM6558
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM12681
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM8131/ANT-3899-W
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
check_circle
check_circle