
Indeks: BAH
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Zamawianie
Dostawa
Indeks: BAH
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Indeks: VEGE-93278503
Wydawca: Hatteria.pl
Indeks: BAH87495343
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Indeks: BAH87495329
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Indeks: BAH
Wydawca: Wydawnictwo Bahá'í
Zawiera ćwiczenia w tonacji C-dur i a-moll wraz ze zmianami chromatycznymi (alteracje) oraz w tonacjach do trzech znaków. Większość czytanek stanowią wyjątki z dzieł kompozytorów polskiśpiewuch i obcych oraz polskie pieśni ludowe. Ćwiczenia należy wykorzystywać jako materiał do opracowania na lekcjach w szkole, do czytania a vista oraz do samodzielnego opracowania przez ucznia w domu.
Część pierwsza "Solfeża" zawiera ćwiczenia w tonacji C-dur i a-moll wraz ze zmianami chromatycznymi (alteracje) oraz w tonacjach do trzech znaków. Większość czytanek stanowią wyjątki z dzieł kompozytorów polskich i obcych oraz polskie pieśni ludowe. Ćwiczenia należy wykorzystywać jako materiał do opracowania na lekcjach w szkole, do czytania a vista oraz do samodzielnego opracowania przez ucznia w domu.
Głównym celem kształcenia muzycznego jest przysposobienie uczniów do świadomego i pełnego ujmowania utworu i jego elementów, a to przez rozwijanie wyobraźni, pamięci muzycznej oraz wrażliwości na zjawiska intonacyjne (wysokość dzwięku), rytmo-metryczne, harmoniczne tembrowe(barwa dzwięku).
U podstaw tych zagadnień leży sprawa pokierowania spostrzeżeniami muzycznymi ucznia już w początkach nauki i wdrożenie go do obserwacji zjawisk muzycznych, tj. do celowego i planowego spostrzegania. Służą temu celowi różnorodne ćwiczenia słuchowe, które nauczyciel stosuje, realizując program nauczania. Zawarte w tym zbiorze ćwiczenia mają spełniać rolę pomocniczę, dostarczając materiału przede wszystkim do wyrobienia umiejętności czytania nut głosem. Dzięki nim nauczyciel uwolni się od zbędnego pisania w czasie lekcji, zyska zaś wiele cennego czasu na ćwiczenia kształcące słuch.
Przy wyborze ćwiczeń i wzorów do czytania decydowała ich celowość, użyteczność, a także walor artystyczny. Większość czytanek stanowią wyjątki z dział kompozytorów polskich i obcych oraz polskie pieśni ludowe.
Ćwiczenia należy wykorzystywać jako materiał:
a) do opracowania na lekcjach w szkole
b) do czytania a vista
c) do samodzielnego opracowania przez ucznia w domu.
Oprócz podanych ćwiczeń należy stale śpiewać gamy; początkowo od I do VIII stoppnia, następnie od każdego innego stopnia, kończąc jednak na stopniu I (wg systemu Dalcroze'a). Przy śpiewaniu używać literowych nazw dzwięków (c, d, e itd.) i solmizacyjnych (do, re, mi, itd.). Gamy i akordy muszą być opanowane gruntownie, dlatego ćwiczymy je na każdej lekcji, początkowo w tempie wolnym, aby stopniowo dojść do możliwie szybkiego. Zrozumiałe jest, że wszystkie ćwiczenia i czytanki trzeba śpiewać z taktowaniem; specjalną uwagęnależy zwracać na to w początkach nauki. Obok ćwiczeń intonacjnych trzeba prowadzić ćwiczenia rytmiczne. Przed odśpiewaniem ćwiczenia uczeń powinien wystukać i wyklaskać rytm, aby jeszcze przed opanowaniem trudności intonacyjnych zdał sobie sprawę z ruchu, jaki panuje w danym ćwiczeniu. Na końcu podręcznika podany został szereg odpowiednich ćwiczeń rytmicznych.
Układ podręcznika nie narzuca metody nauczania; wybór jej należy do nauczyciela. Skuteczność metody zależeć będzie od świdomego oraz konsekwentnego stosowania jej w pracy.Część pierwsza zawiera ćwiczenia w tonacji C-dur i a-moll wraz ze zmianami chromatycznymi (alteracje) oraz w tonacjach do trzech znaków; część druga – ćwiczenia w tonacjach do sześciu znaków oraz trudniejsze ćwiczenia jedno- i wielogłosowe.
Przy doborze materiału wykorzystane zostały w pewnym stopniu podręczniki autorów polskich i obcych, jak: K. Albrechta, E. Batiste'a, M. Chevaisa, E. Jaques-Dalcroze'a, M. Doleżal, a. Gedalge'a, A. Gusinde'a, T. Joteyki, S. Kabura, M. Kłymowa, J. Kowalewskiego, G. Magriniego, P. Maszyńskiego, S. Sayi, W. Sokołowa, A. Somervelta, T. Spilki, S. Wysockiego.
[Józef Karol Lasocki]
Dane szczegółowe:
Specyficzne kody
Chwilowo nie możesz polubić tej opinii
Zgłoś komentarz
Zgłoszenie wysłane
Twoje zgłoszenie nie może zostać wysłane
Napisz swoją opinię
Recenzja została wysłana
Twoja recenzja nie może być wysłana
Indeks: PWM20689
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM10400
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM5673/2022
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM20328
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM20830
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM20666/2002
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM11682
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: IMP80952324
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Indeks: PWM20773
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: MI70991241
Wydawca: Musica Iagellonica (MI)
Indeks: PWM20755
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: MI
Wydawca: Musica Iagellonica (MI)
Indeks: PWM9997
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM11569
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: ANT-1317
Wydawca: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina
Indeks: PWM
Wydawca: Pozostałe
Indeks: PWM11617
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM6190
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM8927
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: TRI57200155
Wydawca: Triangiel
Indeks: TRI57200153
Wydawca: Triangiel
Indeks: PWM12160
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM12346
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Indeks: PWM12970
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM)
Zawiera ćwiczenia w tonacji C-dur i a-moll wraz ze zmianami chromatycznymi (alteracje) oraz w tonacjach do trzech znaków. Większość czytanek stanowią wyjątki z dzieł kompozytorów polskiśpiewuch i obcych oraz polskie pieśni ludowe. Ćwiczenia należy wykorzystywać jako materiał do opracowania na lekcjach w szkole, do czytania a vista oraz do samodzielnego opracowania przez ucznia w domu.
check_circle
check_circle