NOM76880419
Nowy produkt
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Tytuł | Analiza ramowa |
Podtytuł | Esej z organizacji doświadczenia |
Autor | Erving Goffman |
Redakcja | Agata Dziuban |
Wydawnictwo | NOMOS-Zakład Wydawniczy |
Miejsce wydania | Kraków [KR] |
Rok wydania | 2010 |
Format | B-5 |
Oprawa | TW-twarda |
Liczba stron | 465 |
Wersja językowa | polska |
Numer wydania | 1 |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-7688-041-9 |
EAN/UPC | 9788376880419 |
Ta wielowarstwowa, wieloznaczna i wielowątkowa książka jest najobszerniejszym i najbardziej złożonym tekstem Ervinga Goffmana. Jej główną tezą (obok mnogości tez pomniejszych) jest właśnie wielowarstwowość i wielowątkowość, a także nieunikniona kruchość i niepewność znaczeń otaczającej nas rzeczywistości społecznej.
[Fragment książki str. VII]
Moim celem jest próba wyizolowania niektórych podstawowych ram rozumienia dostępnych w naszym społeczeństwie, umożliwiających nadawanie sensu wydarzeniom, oraz przeanalizowanie szczególnych słabości i wyzwań, na jakie te ramy odniesienia są podatne. Zaczynam od faktu, że ze specyficznego punktu widzenia jednostki to, co tymczasowo jawi się jako rzeczywiste wydarzenie, może naprawdę być zwykłym żartem, snem, wypadkiem, błędem, nieporozumieniem, oszustwem, przedstawieniem teatralnym itd. Przyjmuję, że definicje sytuacji budowane są w zgodzie z zasadami organizacji, które rządzą wydarzeniami – przynajmniej tymi społecznymi – oraz naszym subiektywnym zaangażowaniem w nie. Rama jest słowem, którego używam do mówienia o tych podstawowych elementach, jakie jestem w stanie zidentyfikować. To jest moja definicja ramy. Moje sformułowanie „analiza ramowa” (frame analysis) to hasło, które oznacza badanie organizacji doświadczenia w tych właśnie kategoriach.
[Fragment książki, str. 11 i 12]
Teorie socjologiczne interpretują i wyjaśniają ogólne procesy społeczne w oparciu o różne modele świata ludzkiego. W serii Współczesne Teorie Socjologiczne publikujemy najważniejsze dzieła reprezentujące te wizje rzeczywistości społecznej, które okazały się szczególnie znaczące po II wojnie światowej, i które uważamy za istotne do dzisiaj. Interesują nas również koncepcje socjologiczne będące przedmiotem debaty na przełomie XX i XXI wieku. To właśnie współczesna klasyka socjologiczna pozwala nam lepiej zrozumieć dzisiejszy i przyszły świat.
Janusz Mucha