Muzyka i taniec

KRAKOWIAK KONCERTOWY NA FORTEPIAN Grażyna  Bacewicz Zobacz większe

KRAKOWIAK KONCERTOWY NA FORTEPIAN Grażyna Bacewicz

PWM10141DNŻ

Nowy produkt

Dostępność natychmiastowa.

W przypadku druków na życzenie mogą wystąpić różnice wizualne okładek.

Więcej szczegółów

22,00 zł brutto

Cechy produktu

Autor Grażyna Bacewicz
Tytuł Krakowiak koncertowy na fortepian
Wydawnictwo Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania 2002
Miejsce wydania Kraków
Numer wydania 1
Wersja językowa polsko-angielska
Liczba stron 20
Format N4 stoj. 235 x 305 mm
Oprawa miękka
ISBN/ISSN/ISMN 83-224-0757-2
Uwagi Druk na życzenie. Wydłużony czas realizacji do maksymalnie 14 dni
Obsada fortepian

Więcej informacji

Twórczość fortepianowa Grażyny Bacewicz pozostaje w cieniu twórczości skrzypcowej i nie ma w tym nic dziwnego, bowiem to dzięki tej drugiej zdobyła kompozytorka swoją pozycję w muzyce XX wieku. Czy do końca słusznie? Jak zwykle w takich ocenach, dochodzi do uproszczeń niekiedy nawet rozmijających się z faktami. Grażyna Bacewicz była koncertującą skrzypaczką, ale była też doskonałą pianistką, tym bardziej więc naturalne było jej zainteresowanie fortepianem. „Słychać" to nie tylko w miniaturach fortepianowych, czy w koncertach na jeden i na dwa fortepiany, ale i w partiach fortepianowych obu kwintetów oraz w sonatach na skrzypce i fortepian. Z tego zainteresowania wyrasta całkiem pokaźna gałąź z szeregiem interesujących utworów, jak choćby ciesząca się popularnością Suita dziecięca, wyróżnione nagrodą Etiudy koncertowe, czy najczęściej wykonywana, a ostatnio nagrana przez Krystiana Zimermana II Sonata. Do nich należy także Krakowiak koncertowy, nagrodzony na II Konkursie Kompozytorskim im. F. Chopina, ogłoszonym przez Związek Kompozytorów Polskich w 100. rocznicę śmierci kompozytora. Utwór ten, dedykowany Stanisławowi Szpinalskiemu, uczniowi Paderewskiego i znanemu odtwórcy jego Krakowiaka fantastycznego, mimowolnie przywodzi na myśl utwór wielkiego mistrza, lecz niewiele ma z nim wspólnego; kompozycje te należą do dwóch różnych epok. U Bacewiczówny fortepian ma specyficzną ostrość brzmienia, którą podkreśla używanie skrajnych rejestrów, ma swoistą szorstkość i cierpkość akordów zbudowanych z różnych zestawień kwintowo-kwartowo-sekundowych oraz wszelkiego rodzaju mikstur. Wartko płynąca narracja muzyczna, lekka i zmienna, wysnuta jest w tym wypadku z motywów popularnych melodii krakowiaka, które kompozytorka poddaje różnego rodzaju przekształceniom motywiczno-harmoniczno-rytmicznym - niekiedy zwodniczym czy wręcz groteskowym (zamiana trybów dur/moll), jakby przekomarzając się ze słuchaczem. Krakowiak Bacewiczówny uderza świeżością tryskającej pomysłami, oryginalnej inwencji twórczej, zarazem efektowną i w pełni tego słowa znaczeniu „koncertową" brawurą.
[Elżbieta Widłak]

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

KRAKOWIAK KONCERTOWY NA FORTEPIAN Grażyna  Bacewicz

KRAKOWIAK KONCERTOWY NA FORTEPIAN Grażyna Bacewicz

Dostępność natychmiastowa.

W przypadku druków na życzenie mogą wystąpić różnice wizualne okładek.

Produkty powiązane

Śledź nas na Facebooku