MN87312622
Nowy produkt
Spojrzenie na japoński drzeworyt okresu Edo (1603–1868) w kontekście zagadnień formalnych związanych ze współczesnym komiksem manga.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Tytuł | Manga, Manggha, manga |
Podtytuł | Komiksowość i animacja w sztuce japońskiej |
Wydawnictwo | Muzeum Narodowe w Krakowie |
Miejsce wydania | Kraków [KR] |
Rok wydania | 2001 |
Format | 21,0 x 30,0 cm |
Oprawa | MK-miękka |
Liczba stron | 72 |
Wersja językowa | polsko-angielska |
ISBN/ISSN/ISMN | 83-87312-62-2 |
Katalog towarzyszący wystawie przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "manggha" we współpracy z fundacją "Kyoto-Kraków" w dniach 18 stycznia - 18 marca 2001.
"Spojrzenie na japoński drzeworyt okresu Edo (1603–1868) w kontekście zagadnień formalnych związanych ze współczesnym komiksem manga. Ponad 80 barwnych reprodukcji drzeworytów szkoły ukiyo-e, pochodzących z bogatej kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, wraz z komentarzami ilustruje takie zagadnienia, jak: rozbudowa obrazu poprzez mnożenie plansz (poliptyki), podział płaszczyzny, obraz w obrazie, współistnienie obrazu i tekstu wypowiedzi bohaterów ujęte w „dymki” oraz kadrowanie. Osobny rozdział poświęcony jest tematowi upiorów, zjaw i demonów w legendach japońskich. Artykuł prof. Tadashi Kobayashi wyjaśnia termin Manga ( taką nazwę noszą albumy pędzla Katsushika Hokusai); prof. Ewa Miodońska-Brookes opisuje sylwetkę Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, znawcy i kolekcjonera sztuki japońskiej; Beata Romanowicz, kustosz wystawy, daje charakterystykę zjawiska współczesnego komiksu japońskiego manga".
SPIS TREŚCI:
Zofia Gołubiew - Słowo wstępne
Beata Romanowicz - O wystawie
I. Manga, Manggha, manga
Tadashi Kobayashi - Katsushika Hokusai i jego Manga
Ewa Miodońska-Brookes - Utopijny ideał społeczeństwa artystów, czyli czego uczy nas sztuka japońska
Beata Romanowicz - O komiksie japońskim
II. Płaszczyzna, przestrzeń, ruch w sztuce japońskiej
MALARSTWO
Przedstawienia symultaniczne na zwojach horyzontalnych e-makimono (XII-XIX w.)
Opowiadanie scenami ujętymi w obramienie; łączenie obrazów tworzących ciąg narracyjny
DRZEWORYT
Rozbudowywanie obrazu poprzez mnożenie plansz - poliptyki
Podział płaszczyzny
Obraz w obrazie
Współistnienie obrazu i tekstu
- obraz opisany tekstem
- tekst uzupełniony obrazem
- zatarcie granic między rysunkiem a kaligrafią
Wypowiedzi w "dymkach"
Kadr
Zjawy, upiory, demony