UNI24226740
New product
Legenda kulturowa to zespół opinii na temat jednostki wyróżniającej się na tle grupy, których popularyzacji sprzyjają media i sztuka-w procesie tym faktografia ma znaczenie drugorzędne.
Warning: Last items in stock!
Availability date:
Grzegorz Kowal ANATOMIA KULTUROWEJ LEGENDY. Niżyński – Gründgens – Dönhoff – Piłsudski
Legenda kulturowa to zespół opinii na temat jednostki wyróżniającej się na tle grupy, których popularyzacji sprzyjają media i sztuka-w procesie tym faktografia ma znaczenie drugorzędne.
Recipient :
* Required fields
or Cancel
Author | Grzegorz Kowal |
Title | Anatomia kulturowej legendy |
Subtitle | Niżyński – Gründgens – Dönhoff – Piłsudski |
Publisher | Universitas |
Published | 2014 |
Place of publication | Kraków |
Language version | polska |
Number of pages | 372 |
Size | B-5 |
Cover | miękka ze skrzydełkami |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-242-2674-0 |
EAN/UPC | 9788324226740 |
Shipping time | about 3 days from receiving the payment |
Legenda kulturowa to zespół opinii na temat jednostki wyróżniającej się na tle grupy, których popularyzacji sprzyjają media i sztuka-w procesie tym faktografia ma znaczenie drugorzędne. Takie zdefiniowanie legendy kulturowej oznacza, że poza grupami szczególnie zainteresowanymi kreowaniem i szerzeniem tego typu narracji muszą pojawić się odbiorcy skłonni narzucany obraz przyjąć. W ten sposób w legendzie ujawnia się powrót do archaicznego mitu: logos zostaje wyparty przez sugestywność nadawców i wiarę odbiorców. Jest to wiara wbrew faktom i rozsądkowi, na przekór naukowym ustaleniom i namacalnym dowodom.
Analiza legendy kulturowej sprowadza się do uwzględnienia okoliczności jej powstawania oraz do określenia funkcji, jakie przyjdzie jej pełnić. Za przykład legendy tego rodzaju uznać można Jerzego Kukuczkę – legendę polskiej i światowej himalaistyki. Proces krystalizacji legendy warunkują nie tylko zalety, przymioty i dokonania wybranej jednostki. Niepowtarzalna wiązka cech osobowościowych wystarczy do obwołania człowieka autorytetem, zasada ta jednak nie zawsze sprawdza się w odniesieniu do postaci uznanych za legendarne. Współdecydujące w owym procesie okazuje się bowiem społeczne zapotrzebowanie. Człowiek legenda upodabnia się przez to do wychowawcy – w znaczeniu, jakie słowu temu nadał Janusz Korczak. Gdy pierwszy z nich kształtuje dzieje i jest zarazem przez nie kształtowany, drugi staje się podmiotem i przedmiotem wychowania.