NOM60490631
New product
Warning: Last items in stock!
Availability date:
Title | Religia i śmierć |
Subtitle | Trajektoria umierania i jej religijne elementy na przykładzie środowisk hospicyjnych w Polsce |
Author | Małgorzata Zawiła |
Publisher | Zakład Wydawniczy NOMOS |
Place of publication | Kraków |
Published | 2008 |
Size | A-5 |
Cover | paperback |
Number of pages | 200 |
Language version | Polish |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-60490-63-1 |
EAN/UPC | 9788360490631 |
Małgorzata Zawiła - doktor religioznawstwa, adiunkt w Instytucie Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka artykułów, haseł encyklopedycznych oraz recenzji w polskich i zagranicznych publikacjach o tematyce religioznawczej i tanatologicznej. Jej zainteresowania skupiają się wokół tematyki socjologii i psychologii śmierci i umierania, innych dziedzin tanatologii oraz socjologii religii.
"Teoretyczną stronę rozprawy należy uznać za wzorcową i ocenić na bardzo wysokim poziomie. M. Zawiła posłużyła się we własnym projekcie badawczym ankietą wywiadu pogłębionego. Ten sposób kontaktu z respondentami okazał się zasadny, trafny i owocny dla badań, gdyż ułatwił „dotarcie” do wnętrza specyficznych respondentów i zachęcił ich do szczerych wypowiedzi na ten tak trudny i osobiście ich dotykający temat. Wyniki tych badań należy opublikować ze względów poznawczych, ponieważ dają one świeże i ciekawe spojrzenie na postawy ludzi umierających w hospicjach, na zjawisko śmierci, jak i na rolę religii w kształtowaniu właściwych postaw ludzi wobec umierania i śmierci".
[Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Baniaka]
"Autorka opiera się na wypracowanym w literaturze tanatologicznej pojęciu „trajektorii" umierania Glasera i Straussa, co oznacza, że w osobach doświadczających śmierci autorka poszukuje zmian postaw i oczekiwań. Ważną w jej metodologii rolę odgrywa wprowadzona przez Ariésa oś śmierć oswojona - śmierć odwrócona, pozwala jej to uchwycić specyfikę podejścia do śmierci, obecnego w kulturze zachodniej. Jak trafnie zauważa, jego podstawą jest izolacja zjawiska śmierci poprzez przekazanie umierających wyspecjalizowanym instytucjom państwowym i usunięcie ich kondycji ze świadomości społecznej. Trzeba przyznać, że autorce udaje się z zarysu biologicznych, antropologicznych i psychologicznych podejść wyodrębnić szerokie pole badawcze".
[Z recenzji dr. hab. Andrzeja Szyjewskiego]