PWM10229
New product
Warning: Last items in stock!
Availability date:
Henryk Górski ZBIÓR ĆWICZEŃ Z EMISJI GŁOSU
Recipient :
* Required fields
or Cancel
Author | Henryk Górski |
Title | Zbiór ćwiczeń z emisji głosu |
Publisher | Polskie Wydawnictwo Muzyczne |
Publishing series | Solfeż |
Published | 209 |
Place of publication | Kraków |
No. of edition | 2 |
Language version | Polish |
Number of pages | 61 |
Size | A-4 |
Cover | paperback |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-224-0928-2 |
EAN/UPC | 9788322409282 |
W sztuce wokalnej stosowane są różne, a bardzo ważne w kształceniu śpiewaków sposoby technicznej sprawności. Nie tylko solistom, lecz także chóralnym śpiewakom potrzebne jest opanowanie techniki prawidłowego oddychania, artykulacji, frazowania, czystej intonacji, jak również najtrudniejszych do zademonstrowania problemów związanych z układem języka i podniebienia miękkiego, rozluźnieniem mięśni szyjnych i stawów szczękowych oraz potrzebną w interpretacji dzieł wokalnych umiejętnością posługiwania się różnymi barwami głosowymi.
Henryk Górski swym pieczołowicie opracowanym Zbiorem ćwiczeń z emisji głosu ułatwia pracę nauczycielom śpiewu i dyrygentom zespołów wokalnych. Zbiór poprzedzony wstępnymi, zrozumiale sprecyzowanymi ogólnymi uwagami i objaśnieniami, zawiera kilkadziesiąt wartościowych ćwiczeń umożliwiających prawidłowe posługiwanie się własnym aparatem głosowym, zwłaszcza w zespołowym śpiewie. Ćwiczenia te opatrzone są zwięzłymi objaśnieniami ułatwiającymi ich realizację.
Zbiór ćwiczeń z emisji głosu jest wartościowym efektem długoletniej, dobrze mi znanej i wysoko przeze mnie cenionej pracy Henryka Górskiego w zakresie chóralnej sztuki, znaczonej jego znakomitymi osiągnięciami, przede wszystkim jako troskliwego i odpowiedzialnego artystycznie wychowawcy muzycznej młodzieży i rozmiłowanych w chóralnym muzykowaniu śpiewaków amatorów, którym z entuzjazmem przez wiele lat przewodzi.
Stefan Stuligrosz
Wstęp
Niniejszy zbiór zawiera 112 ćwiczeń, z których część może z pewnością służyć jako materiał do wstępnego rozśpiewania klasy lub dowolnego zespołu wokalnego przed podjęciem wysiłku, wymagającego pełniejszego niż w mowie wykorzystania aparatu głosowego (lekcja kształcenia słuchu, próba zespołu wokalnego lub chóru).
Zdecydowanie większa część ćwiczeń ma jednak charakter problemowy i dotyczy doskonalenia określonych umiejętności wokalnych. Mam tu na myśli rozwijanie głosu w zakresie intonowania dźwięku, wchodzenia na dźwięk, prowadzenia głosu, artykulacji, dykcji, dynamiki, wyrównywania rejestrów i doskonalenia techniki wokalnej.
Materiał ćwiczeniowy zawiera kilkanaście ćwiczeń znawców sztuki wokalnej, z którymi zetknąłem się w przeszłości. Pamięć moja przechowała wspomniane ćwiczenia autorstwa Haliny Sobierajskiej, Haliny Zielińskiej, Ireneusza Łukaszewskiego, Jadwigi Gałęskiej-Tritt, Zbigniewa Jankowskiego oraz kilkorga wybitnych wokalistów Teatru Wielkiego w Poznaniu i w Warszawie.
Pozostałe ćwiczenia powstały w wyniku dokonywanych przeze mnie spostrzeżeń oraz poszukiwań sposobów pokonywania problemów wokalnych w pracy z wymienionymi zespołami chóralnymi.
Spis treści:
Przedmowa 5
Wstęp 6
1.
Ogólne uwagi dotyczące emisji głosu 7
Ogólne uwagi o budowie aparatu głosowego 8
Wybrane informacje o sposobach atakowania dźwięku 9
Uwagi metodyczne dotyczące ćwiczeń 10
Oddech dobierany 12
Ogólne uwagi i sugestie dotyczące rozśpiewania 12
Objaśnienia materiału ćwiczeniowego 13
Objaśnienia skrótów 16
2.
Ćwiczenia wstępne dla wszystkich (oddechowe, rezonacyjne i artykulacyjne) 17
Ćwiczenia głosowe dla najmłodszych 20
Kilka uwag do prowadzących rozśpiewanie lub inne zajęcia z emisji głosu 22
Ćwiczenia emisyjne dla wszystkich 31
Uwagi końcowe 58
Bibliografia 62