NOM
New product
Warning: Last items in stock!
Availability date:
Title | Sekularyzacja |
Subtitle | Trzy poziomy analizy |
Author | Karel Dobbelaere |
Translation | Renata Babińska |
Publisher | Zakład Wydawniczy NOMOS |
Place of publication | Kraków |
Published | 2008 |
Publishing series | Socjologia religii |
Size | A-5 |
Cover | hardcover |
Number of pages | 304 |
Language version | Polish |
No. of edition | 1 |
ISBN/ISSN/ISMN | 978-83-60490-78-5 |
EAN/UPC | 9788360490785 |
Karel Dobbelaere - emerytowany profesor socjologii Katolickiego Uniwersytetu w Leuven i Uniwersytetu w Antwerpii (Belgia), visiting profesor wielu instytutów, m.in. w Japonii, Francji i USA. Zasłużony dla ISSR (International Society for Sociology of Religion), w którym pełnił funkcję przewodniczącego i sekretarza generalnego, a także dla rozwoju socjologii religii, która jest polem jego naukowej specjalizacji. Autor 25 książek oraz ponad 250 publikacji wydanych w językach francuskim, angielskim i niemieckim, tłumaczonych m.in. na języki duński, niemiecki, wioski, japoński i polski. Interesuje się kwestiami zaangażowania religijnego i kościelnego, nowymi ruchami religijnymi, a przede wszystkim teoriami sekularyzacji - przedmiotem, w którym jest zaliczany do grona najwybitniejszych ekspertów zarówno w dziedzinie teorii, jak i badań empirycznych.
Sekularyzacja: trzy poziomy analizy jest jedną z niewielu publikacji systematycznie prezentujących zagadnienia dotyczące zjawiska sekularyzacji. Na podstawie istniejących opracowań teoretycznych autor proponuje wyróżnienie trzech, względnie niezależnych wymiarów procesu sekularyzacji: społecznego, organizacyjnego i indywidualnego. Wątkiem przewodnim książki pozostaje analiza specyfiki poszczególnych wymiarów zjawiska sekularyzacji oraz zależności pomiędzy nimi, przy czym autor dowodzi swoich tez, odwołując się do licznych danych empirycznych. Polskie wydanie zostało dodatkowo uzupełnione o dyskusję na temat losów religii w społeczeństwach Europy Środkowo-Wschodniej w warunkach transformacji. Książka dobitnie pokazuje, iż teorie sekularyzacji nadal mają znaczny potencjał wyjaśniający, a formułowany przez wielu socjologów religii postulat odesłania ich do „socjologicznego lamusa" jest zdecydowanie przedwczesny.