Religia i religioznawstwo

Wiesław Kurpiewski FILOZOFIA PRADŻNIAPARAMITA. DROGA BODHISATTWY Zobacz większe

Wiesław Kurpiewski FILOZOFIA PRADŻNIAPARAMITA. DROGA BODHISATTWY

Nowy produkt

57,00 zł brutto

Cechy produktu

Autor Wiesław Kurpiewski
Tytuł Filozofia pradżniaparamita
Podtytuł Droga bodhisattwy
Wydawnictwo Wydawnictwo A
Seria Buddyzm
Rok wydania 2006
Wersja językowa polska
Liczba stron 630
Format 21,0 x 14,8 cm
Oprawa miękka
ISBN/ISSN/ISMN 83-89978-10-5
EAN/UPC 9788389978103

Więcej informacji

"Autor podjął bardzo ciekawy temat związany z, ogólnie mówiąc, religioznawstwem, filozofią oraz indologią. Postać bodhisattwy w mahajanie wyznacza soteriologiczny cel ścieżki duchowej buddyzmu „wielkiego wozu” i dlatego opis tej postaci wiąże w sobie całe spektrum zagadnień buddologicznych. Autor bardzo szczegółowo poddał rozwadze rozmaite kwestie buddyzmu jako religii i jako filozofii w celu ukazania zarówno wizji świata, w którym przychodzi działać bodhisattwie, jak i nakreślenia etycznego wymiaru jego dokonań.

Pierwsza część tak postawionego zadania objęła głównie rozważania dotyczące ontologii i epistemologii buddyjskiej w ujęciu filozoficznej szkoły madhjamaki, uważanej przez większość współczesnych przedstawicieli buddyzmu tybetańskiego, który w książce stanowi pewnego rodzaju „punkt orientacyjny”, za ostateczny wymiar buddyjskiej refleksji nad człowiekiem i światem. Filozoficzna kategoria „pustki” (śunjata) ujętej głównie w sformułowaniu Nagardżuny, rozważona została na wiele sposobów, z drugiej strony Autor sięgnął bezpośrednio do sutr Pradżniaparamity, w których zawiera się niejako „funkcjonalne” znaczenie „pustki” i pokazany jest cel posługiwania się tym pojęciem w mahajanistycznej praktyce duchowej. (...)

Druga część zagadnień, odnosząca się do tego „kim” jest bodhisattwa, jak i na czym polega prowadzący do jego wyzwolenia (mukti, nirwana) rozwój, zawiera w sobie przede wszystkim opis tej duchowej ścieżki ze szczegółowo rozpracowanymi jej etapami, jak i filozoficzną refleksję nad miejscem kategorii sutr Pradżniaparamity (szczególnie „pustki”) w tej drodze".
[Z recenzji wydawniczej: Prof. dr hab. Łukasz Trzciński, Dyrektor Instytutu Religioznawstwa UJ]

Wiesław Kurpiewski jest adiunktem w Zakładzie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Stosowanych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ukończył matematykę i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę doktorską pt. Recepcja buddyzmu tybetańskiego w kulturze Zachodu obronił w Instytucie Religioznawstwa UJ. Odbył staż naukowy w Centralnym Instytucie Wyższych Studiów Tybetańskich w Sarnath, k/Benares w Indiach. Interesuje się buddyzmem, filozofią komparatywną oraz logiką i metodologią nauk.

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Wiesław Kurpiewski FILOZOFIA PRADŻNIAPARAMITA. DROGA BODHISATTWY

Wiesław Kurpiewski FILOZOFIA PRADŻNIAPARAMITA. DROGA BODHISATTWY

Śledź nas na Facebooku