Główna

Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba (red.) DYSKURSY KULTURY POPULARNEJ W SPOŁECZEŃSTWIE WSPÓŁCZESNYM Zobacz większe

Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba (red.) DYSKURSY KULTURY POPULARNEJ W SPOŁECZEŃSTWIE WSPÓŁCZESNYM

Nowy produkt

49,00 zł brutto

Cechy produktu

Tytuł Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym
Redakcja Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba
Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wydania 2012
Miejsce wydania Kraków
Numer wydania 1
Wersja językowa polska
Liczba stron 342
Format B-5
Oprawa twarda
ISBN/ISSN/ISMN 978-83-7587-950-6

Więcej informacji

Niewątpliwie popkultura stanowi bardzo istotny element współczesnej rzeczywistości, jest dla członków społeczeństw państw zachodnich podstawowym źródłem obowiązującej wersji wiedzy, wzorów myślenia i schematów postępowania. Można ją odmiennie wartościować, nie sposób jednak ignorować olbrzymiej roli, jaką odgrywa w konstruowaniu ponowoczesnej rzeczywistości. W ujęciu funkcjonalnym kultura popularna pełni ważną funkcję w transmisji kulturowego dziedzictwa, kształtuje systemy wartości, nadaje statusy społeczne, kreuje rytuały, a nawet stanowi siłę napędową do wprowadzania zmian społecznych czy tworzenia innowacji. Istotnym obszarem jej transmisji i transgresji jest jej urzeczywistnienie na różnych polach twórczej aktywności.

W celu zobrazowania szerokiego spektrum osobliwości kultury popularnej, wywołującej „efekt kolażu” (A. Giddens) oddajemy niniejszą książkę w ręce otwartych na dyskurs czytelników. Autorzy zawartych w książce artykułów podejmują próby diagnozy otaczającej nas rzeczywistości w kontekście zwiększającego się wpływu kultury popularnej na społeczeństwo, analizują szanse i zagrożenia wiążące się z tym zjawiskiem oraz kierunek, w którym możliwe są jakościowe zmiany współczesnego świata. Większość twórców poszukuje w przeprowadzanych analizach dotyczących kultury popularnej nie tylko niebezpieczeństw, z jakimi wiąże się rozpowszechnienie jej wpływów, lecz przede wszystkim tkwiącego w niej pozytywnego potencjału i sposobów jego wykorzystania. Wyrażamy nadzieję, że podjęte przez autorów artykułów narracje, obrazujące spektakularność kultury popularnej, stanowią zaproszenie do dalszych analiz i interpretacji (pop)” kultury uwodzenia” (Z. Bauman).

Agnieszka Cybal-Michalska i Paulina Wierzba

„Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym” - mamy tu m.in. tekst o Banksy’m, tekst który wykracza poza schematyczne wypunktowanie dokonań, ale stara się określić najistotniejsze punkty ówczesnego brytyjskiego życia społecznego i przyczyny, zarówno działalności artysty, jak i odbioru z jakim się spotkał. W tym samym tomie mamy również analizy innych popkulturowych zjawisk, m.in: trampków Converse, kultury remiksów, elementów prozy Świetlickiego, czy roli kobiety we współczesnym społeczeństwie japońskim. Myślą przewodnią, spoiwem tego tomu jest refleksja prof. Misztala nad „historycznie wytworzonym i aktualnie istniejącym, ale obiektywizującym się w swoich działaniach społeczeństwie”.


SPIS TREŚCI:

Wprowadzenie

Część I. SPEKTAKLE KULTURY POPULARNEJ

Agnieszka Cybal-Michalska
Globalizacja i jej krytyka. O potrzebie zorientowania społeczeństwa na wiedzę, aktywne współdziałanie i odpowiedzialność

Paulina Wierzba
„Bóg chodzi w trampkach” – popkulturowy fenomen marki Converse i jego wpływ na konstruowanie tożsamości globalnego nastolatka

Jarema Drozdowicz
Perła w Koronie. Rzecz o Banksym

Justyna Stępień
Swingujące tożsamości. Brytyjski pop-art i płynna ponowoczesność

Mateusz Marciniak
Rzecz o utowarowianiu siebie i innych

Magdalena Grenda
Konsumpcja – spektaklem nabywania towarów

Eryk Pieszak
Między popkulturowym pięknem a utowarowioną indywidualnością – rozważania o ucieczce „od” i „do” własnej tożsamości w kulturze konsumpcyjnej

Magdalena Smolarek
„Reinkarnacja” odzieży w społeczeństwie konsumpcyjnym. Studium z pedagogiki kultury

Olga Mazurek-Lipka
Popkulturowa tożsamość współczesnego widza. Przyczyny, dla których uwielbiamy oglądać CSI i inne filmy o profesjonalistach

Witold Kubicki
MTV, mit piękna i przemiany kultury współczesnej

Karolina Domagalska-Nowak
Tożsamość imigrantów w Norwegii. Wybrane aspekty i konteksty

Marcin Korzewski
Homo aisthetikos – zmysły jako narzędzia tożsamości

Część II. TWÓRCZOŚĆ I AKTYWNOŚĆ ARTYSTYCZNA W OBSZARZE KULTURY POPULARNEJ

Piotr Para
Kompilacje jako praktyka tworzenia w obszarze kultury popularnej

Krzysztof Kuźmicz, Szymon Nożyński
Kultura remiksu a zmiany w muzyce

Ryszard Gloger
Przyszłość radia w cyfrowej przestrzeni

Izabella Starzec-Kosowska, Anna Zięty
Konstruowanie tożsamości dziennikarza muzycznego

Monika Tsuda
Sytuacja kobiet pracujących na przykładzie wybranych japońskich seriali telewizyjnych: zawód służącej

Barbara Laskowska
Hannah Montana: popkulturowy spektakl schizofrenicznej tożsamości

Karolina Anna Kulpa
Egipska (pop)królowa

Magdalena Roszczynialska
Chodzenie i siedzenie oraz leżenie. Mobilność i immobilność w quasi-kryminałach Marcina Świetlickiego (Na przykładzie powieści Dwanaście)

Sebastian Ciszewski, Magdalena Szwankowska
Wytatuowane poczucie tożsamości – obrona czy destrukcja podmiotowości młodzieży?

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba (red.) DYSKURSY KULTURY POPULARNEJ W SPOŁECZEŃSTWIE WSPÓŁCZESNYM

Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba (red.) DYSKURSY KULTURY POPULARNEJ W SPOŁECZEŃSTWIE WSPÓŁCZESNYM

Śledź nas na Facebooku