Główna

Janina Labocha, Kinga Tulak PODSTAWY ANALIZY SKŁADNIOWEJ WYPOWIEDZEŃ Zobacz większe

Janina Labocha, Kinga Tulak PODSTAWY ANALIZY SKŁADNIOWEJ WYPOWIEDZEŃ

Nowy produkt

20,00 zł brutto

Cechy produktu

Autor Janina Labocha, Kinga Tulak
Tytuł Podstawy analizy składniowej wypowiedzeń
Wydawnictwo Księgarnia Akademicka
Rok wydania 2005
Wersja językowa polska
Liczba stron 112
Format A-5
Oprawa miękka
ISBN/ISSN/ISMN 83-7188-893-7

Więcej informacji

Podręcznik Podstawy analizy składniowej wypowiedzeń stanowi poszerzoną i częściowo zmienioną wersję podręcznika Gramatyka polska: część III. Składnia, wydanego po raz pierwszy w roku 1995. Uzupełnień dokonała Kinga Tutak, która dopracowała również część dotyczącą akomodacji i konotacji, uzupełniła analizę zdań wielokrotnie złożonych o kolejne trzy przykłady, opracowała bibliografię oraz zebrała zdania do samodzielnej analizy.

Jako autorki podręcznika wyrażamy nadzieję, że będzie on służył studentom, nauczycielom i uczniom - wszystkim zainteresowanym problematyką składniową, pragmatyką językową i lingwistyką tekstu. Janina Labocha, Kinga Tutak

Termin składnia ma dwa znaczenia. Po pierwsze oznacza jeden z podsystemów języka, po drugie jest nazwą działu nauki o języku. W pierwszym znaczeniu wyraz składnia został zastosowany przedmiotowo, w drugim natomiast metajęzykowo. W sensie przedmiotowym składnia jest definiowana jako funkcja wyrazu w zdaniu oraz jako budowa zdania. Mówi się, że jakiś tekst odznacza się skomplikowaną składnią lub też, że jakiś wyraz ma różnorodną składnię, np. -blisko domu- i -mieszkać blisko-. W sensie metajęzykowym składnia jest definiowana jako nauka o budowie wypowiedzeń lub zdań. Przyjmujemy tradycyjną definicję składni jako działu gramatyki, który zajmuje się budową wypowiedzeń oraz bada funkcje wyrazów w zdaniu (funkcje podmiotu, orzeczenia, dopełnienia, przydawni, okolicznika). Składnia tradycyjna jest jednym z możliwych opisów. We współczesnym językoznawstwie istnieją inne typy opisów, np. składnia formalna, składnia semantyczna, składnia generatywna. W nieniejszym opracowaniu przedstawiamy "szkolną" koncepcję składni, zgodną z obowiązującym w szkołach prpgramem nauczania. Tylko miejscami odwołujemy się do nowszych rozwiązań metodologicznych, które będziemy jednak traktować jako uzupełniające, a nie dominujące. Podstawą opracowania będą koncepcje składniowe Zenona Klemensiewicza oraz Stanisława Jodłowskiego.
[Z wprowadzenia]

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Janina Labocha, Kinga Tulak PODSTAWY ANALIZY SKŁADNIOWEJ WYPOWIEDZEŃ

Janina Labocha, Kinga Tulak PODSTAWY ANALIZY SKŁADNIOWEJ WYPOWIEDZEŃ

Śledź nas na Facebooku